Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koniec najważniejszych prac na stacji Białystok. Jest efekt "wow"? [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
02-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Zakończyły się najważniejsze prace na stacji kolejowej w stolicy Podlasia. Podróżni korzystają już ze wszystkich czterech nowych peronów, na które wygodnie docierają tunelem, wyposażonym w schody ruchome i windy. Nowoczesna stacja, przyjazna także dla osób o ograniczonej mobilności, powstała w ramach budowy linii Rail Baltica, realizowanej ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Niskie i mało funkcjonalne perony, przejście w poziomie szyn i brak osłony przed deszczem – tak wyglądała stacja kolejowa Białystok jeszcze w 2020 r. W ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę, a mieszkańcy i podróżni mogą korzystać już z jej pełnej funkcjonalności. Do dyspozycji są cztery nowe perony, czyli łącznie siedem krawędzi. Największą wizualną zmianą jest zadaszenie – nad peronami 1-3 zbudowano częściowo przeszkloną wiatę, która ochroni podróżnych przed opadami. Osobny dach zyskał peron nr 4. Zadaszenia zaprojektowano zarówno z myślą o potrzebach podróżnych, jak i walorach estetycznych – swoją stylistyką nawiązują do zabytkowego charakteru budynku dworca.

Nowe perony są wyższe, więc łatwiej wsiada się z nich do pociągów, zainstalowano też ławki dla oczekujących, tablice informacyjne i oznakowanie. Poruszanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się wspierają ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgowa nawierzchnia. Wyświetlacze Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) na bieżąco poinformują podróżnych o ruchu pociągów.

Jakościowy przeskok o sto lat

Nowością na stacji jest też siedemdziesięciometrowy tunel – zastąpił stare, wysłużone, kilkudziesięcioletnie kładki nad torami, które wielu mieszkańców Białegostoku wspominało ze strachem. Jest bezpiecznie i wygodnie – przejście podziemne rozpoczyna się w budynku dworca i prowadzi na perony oraz drugą stronę torów. Dla wygody podróżnych zainstalowano windy i ruchome schody. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome mają od 12 do 15 m długości. Przejście podziemne, wraz z otwartym wcześniej tunelem miejskim, tworzą funkcjonalne rozwiązanie komunikacyjne, które zapewnia wygodny dostęp do kolei.

Zmiany, które zaszły w Białymstoku, przenoszą kolej w nową erę. Układ peronów zapewni sprawniejszy ruch pociągów – dłuższe platformy nr 1 i 2 powstały głównie do obsługi składów dalekobieżnych, z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają przede wszystkim regionalne szynobusy. Nowy peron nr 4 zbudowano w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego węzła przesiadkowego i dworca PKS, wyposażony w windy i schody ruchome obiekt istotnie poprawi komunikację między największymi węzłami komunikacyjnymi w mieście. W sąsiedztwie poczty podróżni otrzymali dodatkową krawędź z peronu nr 1 w wyniku budowy nowego toru nr 6.

To jednak nie koniec – poważne zmiany dotyczą też tych części stacji, które na co dzień nie są dostępne i widoczne dla podróżnych. Bezpieczny i sprawny ruch pociągów zapewniają nowoczesne, komputerowe urządzenia, które zostały scentralizowane w Lokalnym Centrum Sterowania ruchem kolejowym. To epokowa zmiana jakościowa – wcześniej Białystok był największą stacją w Polsce obsługiwaną przy pomocy urządzeń mechanicznych. Cały zakres przebudowy to aż 55 km torów i 144 rozjazdy.

W dalszą drogę ze stacji Białystok

Na stacji i peronach w Białymstoku będą toczyć się jeszcze drobne prace wykończeniowe. W głębi stacji będą kontynuowane roboty na torach i rampie przeładunkowej. Na odcinku Czyżew – Białystok ku końcowi zmierzają prace w Łapach. W ostatnim czasie uruchomiono tam nowy peron, budowane są jeszcze dwa przejścia podziemne i wiadukt. Dodatkowe tunele dla pieszych powstają także w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach.

Wszystkie prace na trasie Czyżew – Białystok planowane są do ukończenia w tym roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł. Projekt współfinansowany jest środków instrumentu CEF.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

Infrastruktura

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

inf. pras. PKP PLK 02 października 2024

Towarowa obwodnica Płocka: PLK konsultują warianty wielkiej inwestycji

Infrastruktura

Cztery tory z Warszawy Wschodniej do Tłuszcza. Umowa na studium podpisana

Infrastruktura

Co z modernizacją kolejnego odcinka Rail Baltiki?

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

Infrastruktura

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

inf. pras. PKP PLK 02 października 2024

Towarowa obwodnica Płocka: PLK konsultują warianty wielkiej inwestycji

Infrastruktura

Cztery tory z Warszawy Wschodniej do Tłuszcza. Umowa na studium podpisana

Infrastruktura

Co z modernizacją kolejnego odcinka Rail Baltiki?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5